U bent hier: Home  »  Blog

Voorwaarden voor een goede potlood- en pengreep en het oefenen van deze voorwaarden

Het is belangrijk wanneer een oudste kleuter goede voorwaarden heeft om te gaan starten met schrijven. Er zijn drie belangrijke voorwaarden te noemen. Een kind wat klaar is om te gaan schrijven en een goede potlood- en pengreep moet gaan ontwikkelen moet zijn duim en vingers onafhankelijk kunnen bewegen. Er moet een tweedeling in de hand zijn en de oppositie van de duim moet goed zijn.

Een goede fijne motoriek is van belang voor een rijpe dynamische potlood- en uiteindelijk pengreep. Er zijn veel goede spelletjes en opdrachten om bovenstaande voorwaarden extra te kunnen oefenen.

Oefenen duim en vingers:

Kinderen met een matige fijne motoriek hebben baat bij extra oefening om vingers en duim onafhankelijk te kunnen bewegen. Het maken van touwfiguren als “de Eiffeltoren” en “ kop en schotel” zijn leuke opdrachten. Ook het spelen met knikkers is een goede opdracht. Er kan dan bijvoorbeeld gekozen worden om de knikker met verschillende vingers te laten rollen. Het spelen van een “vis hengel spel” is ook een mooie opdracht om de vingers onafhankelijk te gebruiken. Bij het vasthouden van de hengel kan de opdracht gegeven worden om met verschillende vingers en de duim de hengel afwisselend vast te houden.

Oefenen tweedeling in de hand:

Het correct vasthouden van een potlood of pen gebeurt met duim, wijsvinger en middelvinger. De ringvinger en pink worden gebogen in de handpalm gehouden en bieden daar stabiliteit aan de hand.  Knippen met een goede greep van de schaar zorgt al voor een tweedeling in de hand. Veel knippen is een goede vooroefening voor het uiteindelijk aanleren van een goede potlood- en pengreep.

Oefenen oppositie van de duim:

Door het spelen van spelletjes waarbij je een pincetgreep kunt gebruiken, stimuleer je de oppositie van de duim. Denk aan spelletjes als mikado of kralen rijgen. Ook tijdens het maken van een werkje met strijkkralen of op de kralenplank kan er aandacht zijn voor het oppakken van het materiaal met duim en wijsvinger.

Schneck CM, Amundson SJ. Prewriting and handwriting skills. In: Case-Smith J, O Brien JC, editors. Occupational Therapy for children. 6 ed. Maryland Heights, Missouri: Mosby Elsevier; 2015. P 498-559.

Hartingsveldt v M, Vries de L. WRITEC. ISBN: 978-90-826386-0-8 P 118-120.

 

 

Copyright Praktijk Oefentherapie 2015 - 2023 Disclaimer
Design & development by: Timeless Design
Naar boven